Chyba mamy problem. Kiedy sięgnąć po pomoc psychoterapeuty par? 

Czasami czujemy, że coś jest nie tak. Być może już od jakiegoś czasu zastanawiasz się czy relacja ma sens. Czasami masz wrażenie, że kiedyś było inaczej. Często ciężko się zorientować, że coś się zmieniło i kiedy to się stało, a jeszcze trudniej podjąć szczerą rozmowę. Jak zacząć? 

Spróbuj zastanowić jakie uczucia i emocje towarzyszą Ci, kiedy myślisz o swoim związku i Waszej relacji. Jakie były kiedyś, a jakie są teraz? Czy coś się zmieniło?

Warto zastanowić się nad tym, w którym miejscu jesteś teraz.

  • Czy czuję się bezpieczna / bezpieczny? 
  • Czy czuję, że mam przestrzeń na bycie sobą, wyrażanie swoich uczuć i myśli?
  • Czy czuję, że moje granice są szanowane i respektowane? 
  • Czego potrzebuję? 
  • Czy moje potrzeby są ważne dla partnera / partnerki? 
  • Czy mogę swobodnie mówić o tym czego doświadczam, o czym marzę?
  • Czy czuję wsparcie w tym co robię? 
  • Czy czuję się kochany / kochana? 

Możesz usiąść z kartką papieru i spisać wszystko to, co czujesz. Może w ten sposób łatwiej będzie Ci uporządkować myśli i przyjrzeć się sytuacji. Zastanów się nad tym gdzie jesteś teraz, gdzie jest Twoja / Wasza relacja, jakie masz potrzeby? Może czegoś Tobie / Wam brakuje? Jakie masz oczekiwania od relacji, partnera / partnerki? Co chciałbyś / chciałabyś zmienić?

Czasami ciężko odpowiedzieć na te pytania od razu, możesz potrzebować czasu. To jest w porządku. Możesz zastanowić się nad tym czy na niektóre z nich możecie spróbować odpowiedzieć wspólnie? 

Warto pamiętać o tym, że czasem równolegle z psychoterapią par, konieczne jest podjęcie  psychoterapii indywidualnej.

Jeżeli trudno jest Ci poukładać myśli albo potrzebujesz zrozumieć siebie w tej relacji warto skorzystać z indywidualnego poradnictwa na przykład w formie konsultacji w gabinecie lub krótkiej telefonicznej rozmowy ze specjalistą.

Psycholog czy psychoterapeuta pomoże Ci odnaleźć się w sytuacji, wesprze Cię w tym procesie i przygotuje do rozmowy z partnerem / partnerką. Dodatkowo może udzielić informacji na temat innych form wsparcia, które w Twojej sytuacji mogą być bardzo pomocne. Pamiętaj, specjalista nie będzie Cię oceniał, jego rolą nie jest również ocenianie partnera ani Waszej relacji. 

W naszej poradni możesz skorzystać z takich form pomocy jak:

  • indywidualne konsultacje z psychologiem / psychoterapeutą,
  • krótkie konsultacje z psychologiem – rozmowa telefoniczna (20 min), 
  • psychoterapia par,
  • wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży oraz rodziców.